3 februari 2022

Sociale media en het jeugdwelzijnswerk

Sociale media zijn niet meer weg te denken uit ons leven, maar hoe ga je daar als jeugd(welzijns)werker mee om? Op welke kanalen zijn jongeren (vanaf 12 jaar) actief en hoe gebruiken ze die precies? In deze vorming leer je als jeugd(welzijns)werker hoe je je jongeren best bereikt via sociale media.

In een tweede deel bekijken we de voor- en nadelen van sociale media en de hedendaagse mediatechnologie. Welke gevaren zijn eraan verbonden? Welke basishoudingen en adviezen kunnen zowel jongeren als jeugd(welzijns)werkers helpen om sociale media op een veilige manier te benutten? We staan bovendien stil bij de context waarin kinderen en jongeren in maatschappelijk kwetsbare situaties voor- of nadelen ondervinden bij de huidige digitale ontwikkelingen.

Na deze vorming verwerf je de volgende competenties:

  • Je kent en hebt inzicht in de populairste socialemediakanalen bij jongeren en op welke manier ze die gebruiken.
  • Je bent je bewust van de voor- en nadelen van sociale media en de invloed ervan op kinderen en jongeren.
  • Je weet aan de hand van concrete tips hoe je jongeren kan bijstaan en begeleiden om op een veilige, verantwoorde manier om te gaan met sociale media.

PRAKTISCH

Datum: donderdag 3 februari 2022, van 09u30 tot 16u30
Locatie:  Scoutshuis, Wilrijkstraat 45, 2140 Antwerpen (We volgen de coronamaatregelen op de voet. Moest een fysiek event niet mogelijk zijn, gaat deze vorming online door.)
Begeleiding: Uit De Marge vzw i.s.m. Mediaraven

INSCHRIJVEN

Inschrijven voor 27 januari via onderstaande inschrijvingslink. De prijs bedraagt € 50 voor leden en € 100 voor niet-leden.
Een broodjeslunch is inbegrepen in de prijs.

Wil je dit delen?

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Deelnemen aan een vorming?

Op zoek naar nieuwe inzichten en handige tools om beter met je gasten aan de slag te gaan?
Wil je jezelf verrijken met een vorming, intervisie of een cursus?
Dan ben je vast benieuwd naar ons vormingsaanbod.