Vandaag lanceert BOEH! (Baas Over Eigen Hoofd) in samenwerking met Uit De Marge, Kif Kif, Victoria Deluxe, Netwerk tegen Armoede, Karamah EU en Furia een campagne onder de naam ‘Al wat we delen’. Daarmee vragen we te focussen op de vele gelijkenissen die ons verbinden en een tegenwicht te bieden aan het dominante discours dat mensen verdeelt, nog meer tijdens de coronacrisis.
In onderstaand filmpje – onder coördinatie van BOEH! – namen we dan ook de proef op de som en is te zien hoe een diverse groep mensen letterlijk verdeeld wordt in verschillende hokjes. Deze opdeling symboliseert het hokjesdenken in onze samenleving geïnspireerd op de video ‘All that we share’ van de Deense televisiezender TV2 Danmark. Toch is er een opvallend verschil. Waar de originele video enkel persoonlijke vragen stelt, heeft de Vlaamse versie ook een maatschappijkritische boodschap. Op verschillende momenten is te zien hoe specifieke groepen – soms over grenzen heen – het hardst geraakt worden door bepaalde vormen van discriminatie en uitsluiting.
Met deze campagne en video willen dan ook meer bewustzijn creëren over de geleefde ervaringen van groepen en wederzijdse solidariteit aanwakkeren. Meer nog, een tegenwicht bieden in tijden van polarisering.
Alle deelnemers zijn het alvast eens over één ding: iedereen heeft recht op een menswaardig bestaan. Volgende organisaties/netwerken onderschrijven de boodschap van de campagne: BOEH!, Çavaria, Demos vzw, DeWereldMorgen, Ella , Femma, Furia, Karamah EU, Kif Kif, Minderhedenforum, Netwerk tegen Armoede, Senzo vzw, Scum Studios, Uit De Marge, Victoria Deluxe, Vrouwenraad